Wat is hybride werken?

Hybride werken betekent dat werknemers deels op kantoor en deels thuis (of elders) werken. Zij krijgen hierin meer flexibiliteit vanuit de werkgever, wat als voordeel heeft dat werknemers werk en privé beter kunnen balanceren.

Voordelen hybride werken

Hybride werken heeft als grootste voordeel dat werknemers hun werk- en privéleven beter kunnen combineren. Daardoor zitten werknemers beter in hun vel, voelen ze minder werkdruk en ervaren ze vertrouwen en flexibiliteit vanuit de werkgever. Dat komt dan in veel gevallen ten goede van de prestaties en dus het bedrijfsresultaat. Zo is hybride werken een win-winsituatie, waar zowel werkgever als werknemer baat bij hebben.

vitale medewerkers blog

Hybride werken noodzaak of nut?!

Het hybride werken is de laatste jaren flink populairder geworden door de COVID-19 pandemie. Men moest noodgedwongen thuiswerken, waar veel werkgevers in eerste instantie niet blij mee waren. Toch bleek dat hybride werken veel beter uit te pakken dan verwacht. Werknemers laten zich thuis immers minder afleiden en wat bleek: het verslechterde vaak de bedrijfsresultaten niet.

Integendeel, werknemers ervaarden meer vrijheid en deden hun taken zelfs efficiënter. Daardoor hebben veel bedrijven na de pandemie besloten om hybride werken als nut in plaats van noodzaak te zien. Nu mogen veel werknemers hun taken deels plaats- en tijdsonafhankelijk uitvoeren, zoals één of twee dagen in de week thuiswerken.

Hoe hybride werken?

De invulling van hybride werken kan voor ieder bedrijf anders zijn. Het hangt immers nauw samen met de functie en de bedrijfscultuur. Soms laat het werk het niet (altijd) toe om vanaf een andere locatie te werken. Het is dus aan de werkgever om hier een goede structuur in de bepalen, zodat er een goede balans ontstaat tussen thuis en elders werken.

Om dit in te vullen is het belangrijk om regels te bepalen. Of een ‘thuiswerketiquette’, zoals we dat bij ttif.company liever noemen. Door bepaalde punten concreet in te vullen kunnen de wensen en richtlijnen rondom hybride werken gekaderd worden.

Thuiswerketiquette opstellen

Even een pakketje aannemen tijdens een videovergadering, op bepaalde tijden niet bereikbaar zijn omdat er boodschappen gedaan worden, of de telefoon niet opnemen gedurende bepaalde tijdstippen? Het zijn allemaal zaken die je beter vooraf kunt afstemmen, zodat er later geen onvrede of discussie over ontstaat.

Wat betekent hybride werken voor jouw bedrijf? Een persoonlijke vraag die je helder kunt krijgen door een aantal zaken vast te leggen. Dat kan kort op een A4, simpel en concreet, zodat werkgever en werknemer weten wat ze van elkaar mogen verwachten op welk moment. De thuisetiquette kun je opstellen met behulp van de volgende vragen, die je natuurlijk ook nog naar eigen inzicht kunt aanvullen.

  1. Hoe omschrijf je de functie van het kantoor, bijvoorbeeld als productieplek, ontmoetingsplek of alle twee?
  2. Welke werkzaamheden worden thuis uitgevoerd, en welke op kantoor?
  3. Wat zijn de specifieke kantoortijden en thuiswerktijden?
  4. Welke taken worden op welk moment uitgevoerd of zit daar flexibiliteit in?
  5. Wat mogen werknemers thuis tussendoor doen? Denk aan sporten, kinderen naar school brengen, wassen, koken, et cetera.
  6. Mag de deur geopend worden voor een pakketje tijdens een videovergadering met collega’s en/of klanten?
  7. Welke manieren van communiceren zijn er op welk moment? Denk aan het telefonisch bereikbaar zijn en het beantwoorden van werkmail en berichten via direct messages of andere kanalen.
  8. Zijn er wensen betreft kledij, zoals wanneer je moet videobellen met een klant?
  9. Kunnen werktaken gecombineerd worden met kinderzorg, altijd of alleen als het kind onverwachts thuis is door onvoorziene omstandigheden?
  10. Wil je als werkgever in een bepaalde vorm toezicht houden op het hybride werken en zo ja, hoe vullen jullie dit in?

Zorg voor een werkbare situatie voor beide partijen, zodat hybride werken het werkgeluk van de werknemers ten goede komt. Zo til je als werkgever ook je bedrijf uiteindelijk naar een hoger niveau. Succes!

Nieuwsgierig naar onze openstaande vacatures. Ga naar de overzichtspagina van onze vacatures.

Geschreven door:

Jacky Dumas

Marketing & Communicatie specialist

Lees ook deze verhalen